Webbdagarna

Med rätt data kan vi ta smartare beslut i vardagen. Och med en rättvisande bild av hur det ser ut i världen, baserad på just data, kan vi också förstå världen och se på dess invånare på ett nytt sätt.

Anna Rosling
Anna Rosling Rönnlund

Dag 2 på Webbdagarna Stockholm inleds av en riktig superstjärna med ett fängslande budskap. Anna Rosling Rönnlund är medgrundare till Gapminder, författare och TED-talare och på Webbdagarna kommer hon bland annat att berätta mer om projektet Dollar Street och bjuda på konkreta tips på hur vi kan undvika att bli partiska och basera viktiga beslut på missuppfattningar.

Angela Oguntala
Angela Oguntala

En annan storstjärna som dyker upp på årets Webbdagarna Stockholm är Angela Oguntala. Angela är futurist med design- och framtidsbyrån Greyspace som bas och drar igång två fullspäckade dagar med en spaning på hur vi kan hitta ett bättre sätt att tänka och leva i ett samhälle där nya, innovativa idéer är vardagsmat. Ny teknik, nya användarmönster, ny politik. Det är dags att återupptäcka framtiden!

Ross Simmonds
Ross Simmonds

Ross Simmonds gjorde ett bejublat framträdande på Webbdagarna för ett par år sedan och har varit efterfrågad av er besökare sedan dess. Och i år har vi den stora äran att åter kunna presentera en konkret och matnyttig föreläsning, kryddad med humor och energi. Den här gången handlar det om hur AI påverkar vår marknadsföring och kommunikation och tipsen är många, oväntade och extremt användbara.

Hela programmet till Webbdagarna Stockholm 19-20 mars hittar du här.

Jono Alderson är full-stack-utvecklaren som blev digital strateg, med koll både på tekniken och människors beteende. Jono har arbetat med såväl mindre startups som stora internationella varumärken, för att hitta bästa vägen till tillväxt. På Webbdagarna lovar han att hjälpa oss, och våra företag och varumärken, att överleva den revolution som teknikutvecklingen innebär. För, konstaterar Jono, allt vi kan om marknadsföring och kommunikation är baserat på gårdagens regler, nu måste vi tänka helt om.

Konkret och matnyttigt blir det också när seo- och contentexperten Kirsty Hulse visar hur data är nyckeln både till att bli mer kreativ och till lyckad sökoptimering. Många exempel, många tips i högt tempo.

Visst blir det många tips och råd på Webbdagarna Stockholm, men det finns också utrymme för stora, allmänna digitala frågor samt de mer filosofiska tankarna.

Mattias Beijmo, författare, strateg och analytiker, visar hur samma teknik som ger oss riktad marknadsföring även används av säkerhetstjänster för att kartlägga personer de vill hålla under uppsikt.

Och publikfavoriten Andreas Ekström är tillbaka med föreläsningen ”Att hitta”, en betraktelse som rymmer såväl nätneutralitet och sökmotorer som hur det är att leva med en svår sjukdom. Att hitta fram är en uråldrig strävan hos människan, menar Andreas.

Hela programmet till Webbdagarna Stockholm 19-20 mars hittar du här.  Där kan du läsa om alla övriga spännande föreläsningar du inte får missa.

Dessutom erbjuder Webbdagarna nätverkande i världsklass, avslappnat mingel, en spännande utställning och möjligheten att höra det senaste från experter i branschen.

Har du ett intressant case inom digital marknadsföring som du vill dela med dig av, hör av dig till Katarina Strömberg, moderator och programmakare. 

På Webbdagarna träffar du Sveriges digitala proffs. Vi ses där!