Atea

Det talas mycket om native advertising, ett annonsformat som sedan flera år fortsätter att växa och utvecklas. Vad det handlar om är att skapa annonser som är utformade som redaktionellt innehåll och som erbjuder en engagerande läsarupplevelse. Till skillnad från klassiska reklamannonser har native dock ett mervärde, eller flera, för såväl avsändare som mottagare. Läsaren får ta del av intressant och relevant innehåll, medan annonsören får bättre effekt av sin annons och skapar samtidigt en relation till sin målgrupp.

Stärker varumärket

Men native advertising är inte alltid enkelt, och det finns tyvärr många exempel på undermåliga kampanjer som helt missar målet. För att bli framgångsrik krävs kunskap om hur man skapar innehåll av högsta kvalitet och distribuerar det till rätt personer, på rätt ställe och vid rätt tillfälle. I rätt händer är det dock en kraftfull marknadsföringsmetod. Sveriges ledande it-företag, Atea, samarbetar med IDG för att ta fram native-artiklar och upplever flera fördelar:

– Vi jobbar mycket med fysiska mötesplatser, säger Mia Nyqvist, marknadsprojektledare på Atea. Genom att nyttja digital kommunikation skapar vi uppmärksamhet runt eventen både före, under och efter. Digitalt kan vi skapa långtidsverkan, och dessutom nå dem som inte kan delta. Med native advertising skapar vi djupare relationer.

Att nå svåra målgrupper 

atea case

Inför Ateas hållbarhetsevent, Sustainability Focus Forum, i somras i Almedalen valde man att lyfta en intervju mellan Ateas hållbarhetschef och Ateas CIO.

– Vår huvudmålgrupp är CIO:er och it-chefer, och här nådde vi dem med en native-artikel i IDG:s Business Tech-nätverk, säger Mia Nyqvist.

Artikeln lästes av yrkesfolk inom it – personer med professionellt intresse av it och som dessutom har angett vad de har för intresseområden. Inget publiceras på måfå.

– Vad som är bra är att vi får siffror på hur materialet fungerar. Vi kan se exakt hur många som läser en artikel, och vi kan se att det är lång lästid. Sedan har vi även möjlighet att optimera under projektets gång.

– Samarbetet med IDG ger goda resultat. De har vår huvudmålgrupp i sina databaser, och de som finns där är verkligen intresserade av it och teknik, säger Mia Nyqvist.

Vill du veta mer om native advertising, kontakta sms@idg.se.