
IT-branschen är stekhet och på flera områden råder stark brist på kompetent arbetskraft. Konkurrensen om medarbetarna, som vet att deras kompetens är eftertraktad, är stenhård. För företagen är det en ständig utmaning att synas i konkurrensen, och att framstå som attraktiva arbetsgivare för att locka till sig de bästa talangerna.
Telenor Inpli, specialister inom nätverk och IT-säkerhet, bestämde sig för att testa native advertising som en del av företagets kommunikation. Ett val som gav mersmak.

– När konkurrensen om personalen hårdnar konkurrerar många genom att erbjuda högre lön, berättar Sanja Krantz, kommunikatör på Telenor Inpli. Men det är lika viktigt att kunna erbjuda relevant fortbildning, ha en bra företagskultur och på alla sätt vara en arbetsplats där medarbetarna trivs och har kul på jobbet. Men hur kommunicerar man det utåt?
En fördjupad bild
Telenor Inpli bestämde sig för att testa native advertising och anlitade IDG för att få hjälp med att komplettera den existerande employer branding-strategin. IDG tog fram texter som lyfte fram företagets projekt inom olika områden. Tanken var att generera uppmärksamhet på ett intressantare sätt än traditionell annonsering.
– För oss blev native ett sätt att ge en djupare bild av företaget, säger Sanja Krantz. En annons blir lätt för teknisk eller ”säljig” men här fick vi möjlighet att på riktigt visa vad vi gör, helt enkelt berätta våra stories. Det blev också ett sätt att lyfta fram några av våra fantastiska medarbetare och visa på bredden i företaget.

Positiv uppmärksamhet
Projektet involverade både marknads- och HR-avdelningen, och blev samtidigt en
avlastning för båda i och med att framtagande och publicering av texterna hanterades av IDG. Strategin har redan gett flera positiva resultat:
– Vi har sett att artiklarna drar trafik till hemsidan, men vi har också märkt att texterna har fått uppmärksamhet inom företaget, berättar Sanja Krantz. En av texterna handlade till exempel om ett projekt för tryggare internet som vi gjorde med Rädda Barnen, där vi skänkte produkterna och bjöd på konsulttimmarna. Det var ett viktigt projekt för oss, och det skapar sammanhållning och stolthet då vi gör nytta för andra, tillsammans. Vi märker att medarbetarna är stolta över det vi gör, och vi har redan börjat skissa på planer för framtida native-projekt.
Vill du veta mer om native advertising, kontakta sms@idg.se.