Se filmen från mässan här:

Förra året gjorde M3 SmartWorld premiär på Hem, villa- och bostadsrättsmässan och även i år byggde vi på IDG upp ett smart hem på mässan som drar omkring 35 000 besökare årligen. Konceptet bygger på att redaktionen tillsammans med ett antal utvalda partners bygger upp en hemliknande miljö där besökare kan klämma och känna på olika smarta hemmet-lösningar i praktiken. Här finns också möjlighet att träffa redaktionen och få oberoende råd inför vägval och investeringar man kanske står inför, exempelvis val av larm, uppkopplade vitvaror och smarta elstyrningssystem.

Mäss-eventet är ett samarbete med ett antal utvalda partners, i år jobbade vi tillsammans med LG, Gardena, HP, F-Secure, BMW, D-link och Animus Home. Våra partners fick en unik möjlighet att synas i ett sammanhang tillsammans med andra lösningar, och i en miljö där vi från IDG stod som avsändare för helhetskonceptet. Tillverkarna kopplade ihop sina produkter och slussade besökarna mellan sig vilket skapade en härlig atmosfär där fokus låg på helhetstänk snarare än att det blev konkurrens mellan de olika företagen. Eftersom vi hade partners i montern som var experter på allt från tv-apparater och vitvaror till säkerhet, nätverk, hemautomation och elbilar fanns det något i SmartWorld-huset som intresserade alla. För oss på IDG var det dessutom ett väldigt bra tillfälle att få träffa många av våra läsare.

SmartWorld började som en renodlad sajt på IDG, men mässeventet har tagit idén med att samla innehåll och publik kring smarta hemmet-lösningar till en ny nivå. Intresset har varit enormt både från läsare, besökare och partners och vi är helt inställda på att växla upp och bygga ett ännu större och smartare hem på nästa års mässa.

Av Mikael Lindqvist, Chefredaktör IDG Consumer & SMB