På Webbdagarna Göteborgs andra dag inledde Angie Schottmuller, expert på digital marknadsföring, med att visa hur vi kan renodla och förenkla kundens resa på vår webbplats.

Angie Shottmuller lyfte fram fyra viktiga steg:

1. First impression
Vilket intryck ger din webbplats för en som kommer dit för första gången? Pröva att göra femsekunderstestet, där en person får se startsidan i fem sekunder och sedan får svara på ett antal frågor. Hur tydlig är avsändaren? Vad säljer företaget? Framgår det vad du vill att besökaren ska göra?

2. Clarity detox
Minska mängden val och störande element på webbplatsen, allt för att göra det enkelt och tydligt för besökaren.

3. Self segmentation
Guida besökarna rätt beroende på vilket mål de har med sitt besök på webbplatsen. Gör webbplatsens ”vägar” självklara och lyft fram tydliga CTA:n, call to action.

4. Value
Ge besökarna omedelbar belöning, särskilt första gången de besöker din webbplats.

Och, avslutade Angie Schottmuller, se till att göra besökarens mål till dina/företagets mål.

Se hela Angie Schottmullers föreläsning här: