1. Interaktivitet i montern
Förbered en aktivitet i montern och våga tänka utanför boxen. Roliga tävlingar, experter på plats, finkaffe, glassmaskin, demos och generösa giveaways är alltid uppskattat och fungerar som isbrytare. Utöver att montern är snygg och prydlig är det oerhört viktigt att ha dedikerade säljare och experter på plats som vågar och tycker om att interagera med besökarna.

2. Välj rätt talare
Välj en erfaren slipad talare eller expert från organisationen och lyft fram er expertkunskap. Undvik all form av säljpitch – ni säljer genom att vara kunniga. Försök få till en interaktiv känsla, ställ frågor, ta in förslag från publiken, bolla idéer – undvik att bara prata på till en tyst publik. Visa upp något - visa er tjänst, visa er produkt live. Smart tips är att ta med en kund och låta kunden prata om både lyckade och mindre lyckade case. Se till att ge konkreta tips på framgångsfaktorn i lyckade case.

3. Ha koll på målgruppen
Var väl förberedd på vilka som är på eventet och vilken kunskap de har.
Gäller i första hand om man är talande partners, men självklart är det också viktigt för representanterna som står i montern. Se till att informationen, lärdomarna och kunskapen ni förmedlar på scen inte är för avancerad eller för grundläggande för lyssnarna. Om möjligt försök även att vara med under hela dagen och försök i din presentation knyta an till det andra talat om. Det visar dels på bredden av er kompetens samt gör det lättare för deltagarna att få en helhetsbild.

4. Var ute i god tid
Ju tidigare vi får information från er – desto längre kan vi hjälpa er med marknadsföring och branding. Vi erbjuder ett socialt mediakit som ni kan använda på er sajt, i mejl, på Twitter, Facebook och Linkedin. Hjälp oss att marknadsföra er!

5. Ta hjälp av eventexperterna
Nöjda besökare ger nöjda arrangörer och partners. Som arrangör av cirka 70 it-event per år vet vi på IDG vad som fungerar. Vi delar gärna med oss av alla tips och tricks för att göra er och besökarnas eventupplevelse så bra som möjligt.

IDG Marketing Update

Det här är en artikel från IDG Marketing Update som även utkommer som nyhetsbrev varje månad. Läs fler nyheter från oss eller prenumerera på nyhetsbrevet.