Spaning 1. Känslor och behov först, teknik sedan

Tekniken är inte i fokus, det handlar om människor, mål, visioner och inte minst kommunikation. För att veta hur du kan hjälpa din kund eller din användare gäller det att förstå de behov och beteenden som han eller hon har i ögonblicket. Var i kundresan befinner de sig och vad vill de göra just där? En besökare på desktopsajten har till exempel inte alls samma behov som den som använder mobilen. Digitalisering leder till nya kundbehov och de behoven ser helt annorlunda ut.

Se Talia Wolfs presentation: Därför måste du ha koll på mobilsurfarens känslor.

Spaning 2. Tips från den mörka sidan

På the darknet går det att köpa både droger och stulna data. Men här frodas också kreativitet och innovation och här finns mycket för vanliga företag att lära.

Spaning 3. Morgondagens it stavas biologi

På Webbdagarna Göteborg pratades det både chattbottar, blockkedjan och artificiell intelligens. Avslutningsvis fick besökarna veta att det är biologi som är morgondagens it. Snart kan vi handla muu-fri mjölk och kanske är dna-labbet för hemmabruk årets julklapp om ett par år.

Se Hannes Sjöblads presentation: Vad händer när vi kopplar upp våra kroppar?

Oli Gardner: Så lyfter du din digitala marknadsföring till nya höjder

Se presentationen, där en av lärdomarna helt enkelt var: ”First rule of call to action: have a f*cking CTA.”